de achtertuin als wereld









De wereld als achtertuin / de achtertuin als wereld
De zwartwit foto’s in deze serie ontstonden tijdens de lockdowns in de Corona periode, toen de pandemie Nederland bereikte en ons allen dwong thuis en uit de buurt van andere mensen te blijven. Elsbeth Bauer begon in haar achtertuin te fotograferen en was al snel gefascineerd door de vele details, licht en schaduw, wisselende contrasten door de verschillende standen van de zon, de grijstinten. De schoonheid van de kleine alledaagse dingen, bloesems, bladeren, regendruppels blijven haar boeien en verwonderen.
De natuur speelt een centrale rol in het werk van Elsbeth. Zij wordt geïnspireerd door de cyclus van het leven – geboorte, leven en dood – en door de vier elementen. Door de klimaatscrisis, toename van vervuiling, industriële landbouw, ontbossing en de wereldwijde urbanisatie verdwijnen veel natuurlijke gebieden, sterven dieren en planten uit. Haar kunst over de natuur ontstaat uit een gevoel van nostalgie over wat al verloren is gegaan, gekoppeld aan een zekere mate van melancholie over een dreigende toekomst. Daarbij gaat het haar echter niet om het zichtbare af te beelden maar juist om het onzichtbare te visualiseren. Graag wil Elsbeth dat haar werk “De wereld als achtertuin / de achtertuin als wereld” vragen oproept en aanzet tot reflectie.